Selasa, 12 Jun 2012

Kembara MPPD

Sebagai medan pendedahan untuk bergelar juara masa akan datang.



Akhir-akhir ini telah menjadi kebiasaan bagi kelab KESUKA PPANS akan mengambil bahagian dimana-mana pertandingan treasure hunt yang dianjurkan agensi kerajaan ataupun swasta, namun pada kali ini KESUKA telah menghantar pasukan yang agak 'otai' di dalam pertandingan penjelajahan ini. 'Otai' itu bermaksud ahli yang selalu menyertai tanpa menang sekalipun tempat ke 15 mana-mana treasure hunt yang telah disertai. Kali ini Kembara ini dianjurkan oleh Majlis Perbandaran Port Dickson bertarikh 31 Mac 2012. Permulaan check point adalah di Seremban Dua. Pertandingan Tresaure hunt ini diadakan adalah untuk mendedahkan kepada orang ramai terutamanya peserta luar mengenai keindahan dan juga keistimewaan Port Dickson sebagai salah sebuah pusat peranginan negara.

KESUKA menghantar satu pasukan yang mengelarkan diri sebagai "The Book Hunter" terdiri daripada en Rizwan, En Zainudin Cor-pilot, En Suboh (Awang Tiger), En Rosdi Manan (Killer Frog) dan peserta jemputan mantan pekerja PPANS En Fazli yang senang dipanggil (lee cow). terdapat lebih kurang 200 kenderaan menyertai pertandingan dwi tahunan ini. Permulaan pertandingan krew book hunter agak mendahului peserta lain dengan teknik menjawab soalan ala hantam chromo. Namun bermula di Muzium Lukut the book hunter mula kendur dengan pasukan-pasukan lain yang trdiri dari profesional hunter mula menunjukkan belang. Sambil salah  peserta sebuah pasukan sempat berjenaka dengan book hunter dengan berkata " bang library tak buka ke hari ini?". Pertanyaan itu agak mencabar pihak book hunter yang mula mengemaskan teknik menjawab soalan, apabila sampai di check point di dataran ikan bakar. The Book hunter sekali lagi tercabar apabila gagal untuk menjawab soala yang berbunyi begini. "Sandra Bullock suka akan tempat ini dan namakan filem tersebut?", soalan tersebut agak casual namun mampu membunuh semangat book hunter. The book hunter cuba juga menghantar jawapan dengan casual iaitu "Sandra Bullock suka tengok cerita ombak rindu" jawapan hasil dari Rosdi manan (killer frog). Namun jawapan tersebut ditolak mentah-mentah sambil urusetia disitu pecah perut mendengar jawapan yang diberi. 

Namun begitu kami tidak berpatah semangat, mengetahui pasukan kami dipotong 20 markah maka En Awang Tiger selaku cor-pilot cuba melajukan kenderaan mengikut perasaan (tanpa mengikut tulip yang disediakan penganjur) hasilnya pihak kami tersesat nun jauh di pengkaln pasir (masa untuk berpatah balik ke dataran Teluk Kemang) mengambil masa 2 jam. sedar akan kesilapan tersebut en Awang cuba mengikut jalan dikatakan short cut namun jalan tersebut juga merupakan jalan long- cut ibarat kata pepatah telajak perahu boleh diundur telajak kereta ford everest jangan harap nak undur sebab stesyen minyak jauh lagi dihadapan. Atas kesilapan teknikal itu maka team book hunter terlewat setengah jam di garisan penamat. Melihat banyak kenderaan lain juga dibelakang kami juga lambat (dipercayai mengekori kami) kami meletak sasaran sekurang-kurangnya akan dapat tempat ketiga kali ini memandangkan semua jawapan telah diisi.Majlis penyampaian hadiah telah disempurnakan sendiri Yang Dipertua MPPD. Nombor ke nombor dari 30 hingga tempat pertama kami tunggu satu tempat pun kami tak menang. mengaibkan lagi hamper cabutan bertuah sebanyak 60 buah pun tidak satu pun kami menang. Pengajarannya disini yang juga pengajaran dulu, janganlah kita mengaku sekiranya semua jawapan kita jawab kita akan menang dan kalau kita cepat sampai belum tentu menang apatah lagi yang paling lambat. The Book Hunter tidak akan patah semangat dan akan cuba menyertai pertandingan secara kompetitif tresure hunt sambil mengatakan bahawa pertandingan kali ini sebagai satu pendedahan (untuk mengubat hati yang hiba).

antara kereta yang bertanding

peserta kusyuk mendengar taklimat

confident akan menang, menunggu keputusan
"rakan batman berjaya dalam perniagaan ini' apo soalan nie???
ko cuba tengok ada batman tak kat atas bumbung bangunan tu din...














Tiada ulasan:

Tempat Berborak!